Straks vaart de MD10 aan kop van de Sail-vloot

MIDDELHARNIS – Het was een langdurige precisieklus, waarvoor M.J. van Riel Industrial Movements alle lof kreeg, die in de loop van de vrijdagmiddag uitmondde in het plaatsen van de MD10 Johanna Hendrika op de restauratiehelling van de Menheerse werf.

Daar gaf burgemeester Ada Grootenboer, omgeven door veel belangstellenden en onder een heerlijk septemberzonnetje, het officiële startsein voor de restauratie van dit unieke vissersschip. Zij deed dat, met een gele zuidwester op haar hoofd, door met een waterspuit 'MD10' tevoorschijn te toveren op de romp van het schip.

Door Kees van Rixoort

De MD10 Johanna Hendrika is een 120 jaar oude beugsloep. Het unieke is dat dit schip het enige nog overgebleven exemplaar is in zijn type. En dan te bedenken dat er voorheen wel twintig in de haven van Middelharnis konden liggen en ook vissers uit bijvoorbeeld Pernis, Zwartewaal, Vlaardingen en Maassluis er het ruime sop mee kozen.

"Het is bijna 120 jaar geleden dat dit schip voor het eerst de haven van Middelharnis verliet", vertelde Laurent den Hollander van de Stichting Behoud Beugsloep MD10 tijdens de feestelijke bijeenkomst op de Menheerse werf. "Het was in februari 1897 dat schipper Leen Koster en zijn bemanning het havenkanaal uit voeren, op weg naar de visgronden in de buurt van de Shetland Eilanden en Noorwegen. Ja, het waren lange, zware reizen."

"Nu, 120 jaar later", vervolgde Den Hollander, "is de MD10 terug in Middelharnis na omzwervingen langs Scheveningen, België, Noorwegen en laatstelijk de haven van Boulogne. De Franse douane had de Johanna Hendrika opgebracht en geconfisqueerd met drugs aan boord. Na lang onderhandelen is het schip in 2006 naar de oude thuishaven Middelharnis gehaald." Den Hollander noemde de rol die zijn overleden broer Ludovic daarbij speelde.

Dankzij de Stichting Behoud Beugsloep MD10 en de Rabobank Goeree-Overflakkee bleef de nog volledig originele romp behouden. De conserveringsfase is achter de rug, dankzij steun van meerdere bedrijven, waaronder Adviesgroep De Vogel, fondsen (Stichting Maatschappelijke Belangen) en de provincie Zuid-Holland (Erfgoedlijn Goeree-Overflakkee) en, in de woorden van Den Hollander, "de niet-aflatende energie van Coerd de Heer en Mariska van Gent van de Menheerse werf". Nu volgt de restauratie- of herstelfase, nadat het schip lange tijd bij de buitenhaven van Middelharnis te vinden was en vrijdag 30 september dus naar de werf aan de havenkom van Middelharnis werd getransporteerd.

Mooi dat dit erfgoed weer op de helling ligt. In het dorp waar ooit twintig beugsloepen met in totaal 260 bemanningsleden lagen, waar de visserij een grote betekenis had voor de gehele gemeenschap. Waar anno 2016 niets van over is, op de MD10 Johanna Hendrika na. Volgens Laurent den Hollander is de 94 ton zware en 28 meter lange beugsloep het oudste zeevarende monument van Nederland. Hij ziet het al voor zich: de MD10 vooraan in de varende stoet van Sail Amsterdam.

Interessant? Lees dan ook:

  • Nieuws

    Straks vaart de MD10 aan kop van de Sail-vloot

    MIDDELHARNIS – Het was een langdurige precisieklus, waarvoor M.J. van Riel industrial movements alle lof kreeg, die in de loop van de vrijdagmiddag uitmondde in het plaatsen van de MD10 Johanna Hendrika op de restauratiehelling van de Menheerse werf. 

  • Nieuws

    M.J van Riel investeert in draadlooze Compression Load Cells ofwel weeg en zwaartepunt meet gereedschap of modules

    Met deze aanschaf is het mogelijk wegingen te verrichten voor onze klanten tot 600 ton.
    Met maximaal vier weegpunten van ieder 150 ton kunnen we via een draadloos systeem de gewichten uitgelezen en met behulp van een software pakket is het mogelijk een zwaartepunt calculatie te maken.

  • Nieuws

    Nieuwste type telescoopkraan

    In 2017 mogen we het nieuwste type telescoopkraan van Liebherr - de LTM1450 - binnen onze gelederen welkom heten.

Terug naar boven